LIMIT TRANSAKCJI GOTÓWKOWYCH W 2017 ROKU

Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z kontrahentami w formie gotówkowej muszą wiedzieć, że od 1 stycznia 2017 roku limit transakcji, które można przeprowadzać bez korzystania z rachunku płatniczego (np. rachunku bankowego), zostanie zmniejszony z obecnych 15 tys. euro do 15 tys. złotych. Przekroczenie tego limitu skutkuje brakiem możliwości zaliczenia takiego „gotówkowego” wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast nadal będzie możliwe regulowanie zobowiązań, także w kwocie przekraczającej 15 tys. zł w drodze kompensaty, nettingu lub stosowanie transakcji barterowych, albo innych niż płatność form regulowania zobowiązania, bez sankcji w postaci braku możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodu.Jeżeli nie będą mogły zmniejszyć kosztów uzyskania przychodów, to będą miały obowiązek zwiększyć przychód.

Taka sankcja (brak możliwości zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych, zarówno w PIT, jak i CIT) dotyczy tak jednej gotówkowej zapłaty na kwotę ponad 15 tys. zł, jak i wielu płatności gotówkowych w ramach jednej transakcji (np. jednej umowy sprzedaży). Wymóg dokonywana takich płatności za pośrednictwem rachunku bankowego dotyczy zapłaty w złotówkach i w walutach obcych. Te ostatnie powinny być przeliczane na złotówki według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

W przypadku płatności, które odbywają się za pomocą instrumentów płatniczych, związanych z rachunkami płatniczymi, takimi jak m.in. karty płatnicze, jak również płatności dokonywanych poprzez systemy pośredniczące w płatnościach, takie jak PayPal, PayU itp., będzie spełniony wymóg dokonania ich za pośrednictwem rachunku płatniczego.

Zmiany te od 1 stycznia 2017 roku wprowadza ustawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej – Dz. U. z 2016 roku, poz. 780.